söndag 18 januari 2009

helt sjukt

det går ju för långt nu-
Visst, de har gått för långt för länge sen men när man börjar döda barn, man har ju ingen skäl då? de är bara en kropp som går runt utan hjärta. För kriget är ju mellan vuxerna inga barn, barnen kan inte hjälpa att dom kommer från en viss ort. Hur dum kan man vara gå in och döda ett barn. Det är liksom helt sjukt.
De är så lätt för os svenskar att blunda för kriget, eftersom det inte händer här. Men de händer ju på riktigt. Jag tror inte vi kan tänka oss igentligen hur dom har de nere i Gaza. När jag tänker på krig tänker jag på film, att på filmen är de värre än i verkligheten, men de är inte så. Det är så jäkla mycket värre, jag kan inte tänka mig hur de är att vara där nu. Hur många som förlorat sina föräldrar eller Barn. Det är helt sjukt, jag skulle vilja hjälpa alla där nere. Alla barn alla människor. De är ju inte dom som valt att ha det såhär. Varför kan man inte använda ord i stället för vapen? Allt blir så mycket lättare då. Önskar att dom kunde prata iställe för att skjuta hejvilt.
Det är så mycket som händer i världen, så mycket vi blundar för. Man kan sitta och säga " åh de är så synd om lilla pelle för han blir mobbad" man gör nåt åt det då? ingenting hjälper av att sitta och säga för sig själv att det är synd om Pelle. Det hjälper inte Pelle att vi tycker synd om han. Han vet ju inte ens att vi tycker synd om han när alla skrattar åt honom.
Det är helt fruktansvärt hur sjuka vi är iband. Jag vet själv att jag är egoistisk med vissa saker, hade jag vunnigt 10000 hade jag inte gett bort allt till räddabarnen eller något sånt. Fast jag skulle vilja de, jag hade behållt dom själv.
Jag har en mobil för 3400. Jag hade kunna tagit en gamal och gett bort 3000 till rädda barnen. Men de gör jag inte, för jag vill ha en bra mobil som man kan göra mycket med. Det är helt vansinigt hur man är...

3 kommentarer:

Malin sa...

Linus pratade också igår om att hon skulle vilja hjälpa till. När jag var i er ålder så tänkte jag mycket på att jag skulle vilja åka iväg och göra nåt för mänskligheten. Nu blev det ju inte så men det känns skönt att jag vet att jag brydde mig. Finns så många som bara skiter i det. Det är ju inte i Sverige och då verkar det som att det inte gör nåt. Folk verkar blund för det hela.

Jag är stolt att jag har fått så fruktansvärt kloka barn!

Puss

Emilia Höijer sa...

Du skriver så himla bra Lovisa, och jag håller med dig helt. Så jävla hemskt att dom håller på och krigar hela tiden, varje dag dör det jättemånga oskyldiga människor, så hemskt när man tänker på det. Och vi som har det så bra, liksom gnäller om vi tex får äcklig mat, tänker inte ens på dom som inte får nån mat alls, usch på oss.

Tycker om dig Lovisa. <3

Kanelbullen sa...

Klok är du mitt barnbarn, så himla klok

Puss!