måndag 22 december 2008

Do they know it's Christmastime at all?



Det här är också en orsak till att jag inte tycker om julen särilt mycket.
Dom länderna som är i krig, dom får ingen jul. Bara för att folk ska ha makt och då gör krig. Det är ju helt fruktansvärt. Tänk så mycket krigen förstör för alla människor. I morgon på julafton kommer flera hundra dö, bara för att det är krig. Dom kan inte fira någon bra jul.
Och sen dom i afrika mm, vet dom ens om att det finna nåt som heter julafton? då man ska vara med familjen och äta godmat tills man blir proppmätt och öppna paket? jag tror inte ens dom vet det. För oss är det en självklarhet att man äter mat varge dag. Dom blir glada om dom hittar ett litet bröd någon gång i veckan. Det är helt sjukt! Jag skulle kunna tänka mig hur underbart glada dom hade blivit om dom hade kommigt till sverige på julbord. Och fick äta sig mätta.
Vi köper en jävla massa grejer till jul, hur mycket mat som hellst som man sen kasstar bort. Man kasstar bort världefulla pengar som vi skulle kunat ge till en liten pojke i afkanistan Så han kunde få lite mat i magen. Kan ni förstå hur mycket vi köper julklappar till varann? räknar man ihop alla julklappar i hela svärge skulle de bli flera miljoner. Om inte vi hade haft jul, eller hoppat över jul ett år och skickat ner alla julpengar till dom fattiga länderna så tror jag ärligt att många många skulle ffå kläder på kroppen och mat på bordet. Många barn skulle få gå i skolan och lära sig saker. När jag ser julmat, eller folk som köper grymt mycket, får jag ont i magen, jag tänker på dom. Ser framför mig hur en litet barn gråter efter mat. usch.
Sen en annan sak, Ensamhet. Tänk dom som är ensama nu, dom inte har någon stans att fira jul? Kan ni förstå hur dom känner sig? fyfan säger jag bara. Som sitter helt ensam i ett hus framför sin brasa och bara kollar in i väggen.
Och dom barn som har mammor och pappor som är ute pch dricker på julafton. Hur kul kan det vara på en skala? Dom får ju aldrig uppleva det här med jul och kärlek med familjen. Dom får ju aldrig känna den kännslan. Jag vet folk på min skola, där mammorna och pappaorna äte ute och super sig fulla somfan. Frågar man va dom ska göra under julen så får man svartet " jaa, jag ska nog vara hemma, mamma och pappa ska bort så jag ska väl dra hem nå polare" jaa, nå polare? som inte heller har några föräldrar att fira jul med? Det är så hemskt att det ska vara såhära. Så fruktansvärt hemskt. Kan ni förstå hur många som är jätte ledsena nu för det är dan innan julafton? Som ser de som en vanlig dag. Nej, det är så hemskt.
Det är mina kännslor när jag tänker på jul. Även om jag har det jätte trevligt dan innan och efter jul. Man får ju ont i magen när man tänkr på hur mycket man slösar bort, som skulle kunat gått till andra.....

4 kommentarer:

Malin sa...

Du är så klok min unge!
Puss

Anonym sa...

Du är så smart Lovisen! Lik din moster. ;)

Bland annat här är nåt vi kolla in till nästa julafton;
diakonia, unicef, och Individuell människohjälp.

Anonym sa...

Du och din Syster är människor med väldigt hög empati faktor och det beror på att er Morsa har lärt er det sedan ni var små... =)

typBaeckman sa...

måste tillägga att för oss som får uppleva mat och kärlek från familjen är det väldigt underbart. för det är ju en högtid som man alltid har firat.
Men det är klart det är hemskt :O
de som är ensamma är ju iochförsig ensamma hela året men just på julafton ska man inte vara ensam, så det lär ju kännas värre då så det är ju tur att det bara är en gång om året. man ska ju ge från hjärtat på jul, men om man ger från nånstans bredvid så skulle man ju faktiskt bara kunna ge det till någon som inte har det så bra! Hoppas fu haft en bra jul annars lovisa :)